مدیر مرکز سعدی شناسی در آیین گرامی‌داشت سعدی: سعدی نبود، ذات زیستن ما از لونی دیگر بود


تاریخ : شنبه، 1 اردیبهشت، 1397



آیین بزرگداشت روز سعدی در جوار آرامگاه شیخ اجل و با حضور 
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،استاندار فارس، سعدی پژوهان و سعدی دوستان برگزار شد.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در این رویداد گفت: سعدی شاعر بلندآوازه‌ای است که با ذهن و زبانش در ساحت جهانی ما جای گرفته و کلامش با آرمان‌ها و مطلوب‌های ما نسبتی دارد و بی‌شک اگر چون اویی نبود، ماهیت و ذات زیستن ما از لونی دیگر بود.


کوروش کمالی سروستانی در جمع فرهنگوران بیان داشت:سعدی در درون‌ مایه اندیشه خود سیره والای بزرگان دین را سرلوحه خویش داشت.
وی سعدی را به‌حق ملک المتکلمین و رب‌النوع ادب فارسی خواند و عنوان کرد: آفرینش سعدی را در خلق معانی به ثنا می‌نشینند و او را سلطان یگانه ملک سخن می‌خوانند؛ قولی که جملگی برآنند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: ما امروز و در روزگار استیلای بی‌همدلی در پی دستاویزی هستیم تا فارغ از غوغای زمانه در افق حقیقت بیاموزیم و هراس از تاریکی فضیلت زمانه ماست که در پرتو آن خواهان رشد و بخردانگی هستیم و آن را می‌توان در نگاشته‌های سعدی یافت. 
کمالی سروستانی عنوان کرد: اگر انسان امروز در پی رستگاری خویش است، باید حقیقت زمان را دریابد و سعدی این حقیقت را در خود دارد و نسبت بُعد ما به حقیقت نسبت همجواری ما به اندوه و دلتنگی و سرگشتگی است. اگر زمانه ما، زمانه دریافت این امر ناگزیر است، هنگامه بازگشت به اصل خویشتن فرارسیده است.
سعدی به نقد هنرمندانه حاکمان می پرداخت
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در آیین بزرگداشت سعدی عنوان کرد: از بوستان سعدی گفتمان حکومتی بر می‌آید که این کتاب ماحصل نقد ساختار حاکم در بیانی هنرمندانه است.
اشرف بروجردی افزود:سعدی با آنکه آمد و شد بسیار به دربار داشت و حاکمان فارس را مدح گفت، به جای اغراق در مدایح به پند پرداخت و آن‌ها را متوجه کرد که در دوران حکومتشان از برپایی عدالت و تدبیر خردمندانه گریزی ندارند.
وی با بیان اینکه سعدی به تکریم ممدوح بسنده نمی‌کند افزود: این موضوع نشانگر سوگیری هوشمندانه او در برابر گفتمان حکومتی است بدین‌ معنا او برادران جوینی و دو تن از اتابکان سلغری را می‌ستود اما در مدح آن ها از نصیحت کناره نگرفت.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: باید باریک‌ بینانه به حکایت‌ها نگریست تا بدانیم نقد و سوگیری سعدی بر جانبداری او حاکم است و نگاه او در بوستان به شیوه‌های اصلاح کشورداری در عین حفظ روحیه جانبداری از حکومت است. 
بروجردی از دیگر شیوه‌های سعدی را تشویق و تنبیه توامان دانست و بیان داشت: او شاهان دادگر را به سرانجام نیکو بشارت می دهد و ظالم را از عاقبت شوم بر حذر می‌دارد.
وی با بیان اینکه از دیگر نکات این است که سعدی گاه پارسایان را در مقابل حکومت قرار می‌دهد، اضافه کرد: این روش جامعه آرمانی سعدی را بهتر شکل می‌دهد. 
بروجردی گفت: تا زمانی که محققان حوزه ادب فارسی و دیگر رشته‌های علوم انسانی انگیزه دست‌یافتن به خوانش جدید از آثار سعدی را داشته باشند، جریان برآمده از سعدی دوام خواهد داشت.
وی با اشاره به صبغه سعدی در فراگیری دانش در نظامیه بغداد و در جوار احمد و محمد غزالی، او را وارث هویت ایرانی دانست و ‌گفت: خلق حکایت‌های کوتاه و درآمیختن نظم و نثر‌ و نیز آوردن مضامین عارفانه و عاشقانه و نقل داستان‌هایی در گلستان و بوستان که به‌ آثار غزالی شباهت دارد، همه نشان از تعلیم و تربیت دارد؛ اما هنری دیگر و اندیشه‌ای دیگر سعدی را از غزالی و غزالی‌ها متمایز می‌کند که نمونه‌ای از آن ذهن وقاد و قلم نقاد سعدی در ساحت اجتماعی و شیوه بیان اوست.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری بیان داشت: سعدی بیش از همه و پیش از همه استاد سخن است؛ اما در قلمرو معنا تصویری ناب از معلم اخلاق را از خود به جا گذاشته که هم در ساحت تعلیم تربیت فردی و هم در ساحت اجتماعی کافی است.
سعدی اقلیم فارس را در فرهنگ جهانی ثبت کرده است
استاندار فارس هم در این رویداد گفت: سعدی اقلیم فارس و سرزمین شیراز را در فرهنگ جهانی و حافظه تاریخی ثبت کرده و دوام بخشیده است،‌ سعدی نماینده خرد ایرانی است و انواع دانش‌های ایرانی را دارد.
سعدی اقلیم فارس را در فرهنگ جهانی ثبت کرده است
 اسماعیل تبادار  بیان داشت: امروز بیش از 700 سال از درگذشت سعدی شیرین سخن می‌گذرد لیکن زبان شعری و کلام نثری وی از بلاغت برخوردار است.
وی با تأکید براینکه سعدی آفریننده زبان فارسی است عنوان کرد: در پهنای ادب فارسی، سعدی در زمره خدمتگزاران سخت‌کوشی است که توانست نردبان سخن را با افتخار و پیروز بپیماید و در آسمان ادبیات جهان، چراغ معرفت را روشن کند.
تبادار گفت: سعدی شاعر آدمیت است و عشق و اخلاق از صفات بارز سعدی است و نخستین سخنش عشق است.
استاندار فارس با بیان اینکه مکتوبات و ضرب‌المثل‌های سعدی، فرهنگ و ذهن و فکر ما را ساخته عنوان کرد: جهان‌بینی سعدی رفتار ما را شکل داده است و ادبیات سیاسی و اخلاقی سعدی زینت حافظه ماست. 
تبادار بیان کرد: سعدی سوژه‌های اجتماعی و سیاسی را به نظم و نثر درآورده و به زیبایی با زندگی مردم پیوند عمیق داده است و عاملی که همواره بر نوآروری‌های سعدی حاکم است، ذوق اوست.
وی با اشاره به این نکته که ملاحتی که در سخن سعدی است، برگرفته از عاطفه لطیف است و شعرش مشحون از جمال است، گفت: سعدی، حافظ و مولانا زیباشناسان فرهنگ ما هستند و چشمان ما را نسبت به زیبایی‌ها می‌گشایند و درواقع استخوان‌بندی فرهنگ ما را همین‌ها شکل داده است.
استاندار فارس با بیان اینکه سعدی با نوشتن بوستان نصیحت الملوک نوشته است اظهار کرد: سعدی در غزلیات عاشق است و عاشقانه‌های لطیف را بیشتر در نزد او می توان یافت.
وی گفت: سعدی می‌داند راه امنیت و عدالت تنها از مسیر گفت‌ و‌گو می‌گذرد و به همین دلیل سلاطین را مدام به خداپرستی و عدالت‌ورزی دعوت می‌کند.
هفتصد سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم
استاد فلسفه و حکمت دانشگاه تهران در آیین بزرگداشت روز سعدی اعلام کرد:سعدی به زبان فارسی سخن نمی‌گوید بلکه او چنان فصیح است که درواقع ما هستیم که 700سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم.
 غلامحسین ابراهیمی دینانی درآرامگاه سعدی با خوانش سه بیت گوناگون از ساحت‌های مختلف این شخصیت ادبی گفت: سعدی به همان اندازه که در نظم و نثر سهل و ممتنع است، شخصیتی پیچیده، بغرنج و معماگونه دارد.
وی عنوان کرد: سعدی به نظامیه بغداد وفادار نماند زیرا چون فرزند شیراز و رند عالم بود. 
دینانی با بیان اینکه اخلاق، سیاست و تدبیر در سخن سعدی درخشان است، اضافه کرد: به گفته اندیشمندان غربی، گلستان و بوستان در حد انجیل‌های مقدس است. 
این عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران بیان داشت: شعر به قدرت خیال زنده است و سعدی نیز در قدرت خیال و توانایی عقل کم‌ نظیر است.
وی با بیان اینکه سخن سعدی جمع بین عقل نظری و عملی است، ادامه داد: سعدی تنها استاد اخلاق ‌و سخن و ادیب نیست بلکه عارف و حکیمی بزرگ است. 







منبع این مقاله : دانشنامه فارس
http://www.fars-encyclopedia.com

آدرس این مطلب :

Fars Encyclopedia ©