یادروز سعدی؛ بهانه ای برای توجه به سعدی پژوهی


تاریخ : سه شنبه، 30 فروردین، 1390


مدیر مرکز سعدی شناسی،معتقد است سعدی پژوهی برای رسیدن به جایگاه در خور نیازمند عزمی ملی و اعتباری در خور است. وی تاکید می کند که نه تنها در بخش پژوهشهای سعدی شناسانه که در معرفی سعدی نیازمند توجه به ابزارهای نوین آفرینش هنری ازجمله فیلم، سریال، نقاشی، خوشنویسی، موسیقی، تئاتر و ... و از همه مهمتر توجه به فرهنگ عمومی از دبستان تا دانشگاه و دیگر عرصه ها هستیم.
کوروش کمالی سروستانی در گفت و گو با خبرگزاری مهر،  یادروز سعدی را  بهانه ای برای توجه بیشتر اهل فرهنگ و پژوهشگران به سعدی پژوهی خواند.


متن کامل این گفت و گو را می توانید در ادامه بخوانید.
***
اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی به عنوان یادروز سعدی ثبت شده و در این مابین هرکسی از این روز انتظارات و دیدگاه هایی دارد اما پیشنهاد دهنده نامگذاری یادروزهای سعدی و حافظ معتقد است که هنوز انتظاراتش از یادروز سعدی به طور کامل و مطلوب برآورده نشده است.
اردیبهشت ماه و مهر ماه هر سال برای اهل ادب و فرهنگ روزی است که بیشتر از هرزمان دیگر توجه خود را به دو شاعر بزرگ ایران زمین یعنی حافظ و سعدی جلب می کنند. این روزها آرامگاه های این دو ستاره آسمان ادب و شعر ایران مملو از دوستدارانشان است تا همگان ثابت کنند سعدی و حافظ همچنان در میان دیگر شاعران می درخشند.
در این رهگذر هرکسی نیز از این روزها انتظارات و توقعاتی دارد که چه طور می توان یادروزهای این شاعران را گرامی داشت اما کسی که خود پیشنهاد دهنده یادروزهای سعدی و حافظ است اعتقاد دارد هنوز تا برآورده شدن انتظارات و توقعاتش از این یادروزها، فاصله است.
کورش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی شناسی پیشنهاد دهنده این روزهاست، کسی که می گوید پس از ثبت این دو روز، روزهای فرهنگی دیگری نیز مانند روز فردوسی، ملاصدرا و.. در پی آن در تقویم به ثبت رسید.
وی به ارتباط سعدی به فرهنگ جامعه امروز به خصوص فرهنگ عامه پرداخت و در مورد انگیزه اش از پیشنهاد ثبت این رو روز سخن گفت.
مدیر مرکز سعدی شناسی گفت: بی شک سعدی یکی از پایه های بنای استوار زبان و ادب فارسی است و شعر و نثر او شکوهمندانه در فرهنگ امروز ما می درخشد.
کمالی اضافه کرد: سعدی پایه گذار "مکتب ادبی شیراز" است و آثارش کلیدی ترین باورها، اندیشه ها و آرمانهای گذشته و حال را منعکس می کند.
وی عنوان کرد: زبان سعدی باورهای سعدی و آفرینش هنری سعدی به ویژه در گلستان به زبان معیار تبدیل شده است.
جایگاه سعدی در فرهنگ امروز مردم ایران
مدیر مرکز سعدی شناسی  درخصوص جایگاه سعدی در فرهنگ امروز مردم ایران نیز گفت: بی تردید سعدی یک از برترین شاعران ایران است که حوزه نفوذ او در میان مردمان روزگارش و نیز ایرانیان امروز گستردگی قابل توجهی دارد. علاوه بر ویژگیهای زیباشناسانه، تنوع آثار و ویژگی سبکی یکی از مهمترین دلایل ماندگاری سعدی حضور در فرهنگ عمومی ایرانیان است و این حضور نه تنها در میان پژوهشگران  و علاقمندان به ادبیات فارسی که با تبدیل شدن برخی از ابیات و یا جملات سعدی به ضرب المثل در میان همه مردم دیده می شود.
وی ادامه داد: ایجاز، استواری کلام، معانی ژرف و موسیقی کلام از ویژگیهایی است که توانسته برخی از سروده ها و نگاشته های او را به مثل تبدیل کند.
کمالی به برخی از این ضرب المثلها نیز اشاره کرد. دوست آن است که گیرد دست دوست، در پریشان حالی و درماندگی/ بر ظاهرش عیب نمی بینم و در باطنش غیب نمی داند/ بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش زیک گوهرند/ تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد/ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی، کاین ره که تو می روی به ترکستان است/جور استاد به ز مهر پدر/چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن/ خانه از پای بند ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است و...
وی گفت: اینها تنها بخش کوچکی از ضرب المثلهای برآمده از گلستان سعدی است که زنده یاد دکتر یوسفی در مقابله کاغذ زر بیش از 400 نمونه از این قبیل را ارائه کرده و آقای صادق همایونی نیز در مقاله سعدی در فرهنگ عامه به آن پرداخته اند.
وجود 100 ترجمه از آثار سعدی
مدیر مرکز سعدی شناسی  در خصوص آنچه طی یکسال اخیر از آن می توان به عنوان کارهای فرهنگی حوزه سعدی اشاره کرد نیز گفت: در خصوص آثار سعدی فعالیتهای مختلفی طی این مدت صورت گرفته  مانند برخی پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز ترجمه اشعار عربی سعدی به قلم موسی اسفار البته از قرن 17 تاکنون آثار سعدی بیش از صدبار به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده و برخی از اندیشه های او مورد توجه و تائید اندیشمندان بزرگ غرب قرار گرفته است که ازجمله  آن می توان از گوته،هوگو، لافونتن، امرسن، ارنست رنان، دیدرو نام برد.
کمالی در پاسخ به این سئوال که "شما پیشنهاد دهنده یادروز سعدی و حافظ بوده اید، انگیزه شما از نامگذاری این روزها چه بود و آیا تاکنون بعد از برگزاری سالها از این یادروزها توقعات و انگیزه های شما از این روزها برآورده شده یا خیر" گفت:  از یکسو به توسعه فرهنگی ایران اسلامی و استان فارس باور داشتیم و از سویی دیگر تا آن زمان به طور مستمر به شاعران بزرگ ایران ازجمله سعدی و حافظ پرداخته نمیشد و همچنین  حضور سعدی و حافظ در شهر شیراز مزیتی والا برای این شهر به ارمغان آورده که می توان  بسیار بیش از آنچه تاکنون از آن بهره برده ایم به آن بپردازیم. با توجه به اینگونه مسائل بود که طرح نامگذاری روزهای سعدی و حافظ به عنوان روزهای فرهنگی پیشنهاد شد و به رغم مخالفتهایی در دو سال نخست در تقویم جمهوری اسلامی به ثبت رسید و خوشبختانه شورای فرهنگ عمومی کشور همزمان با تصویب این دو روز 10 روز فرهنگی دیگر به نام شاعران و عالمان بزرگی چون فردوسی، عطار، ملاصدرا، مولوی و... به آن افزود.
وی گفت: در مورد انتظارات باید گفت آنچه در مورد تثبیت این روزها بود خوشبخاتنه صورت گرفته است اما هنوز نیازمند کوششها و تلاشهایی درخور و شان سعدی هستیم اگرچه برگزاری پیاپی یادروز سعدی فرصت مغتنمی است که بتوان از یک سو داشته ها و کاستیهای این عرصه را در هر سال به قضاوت نشست اما از سویی دیگر شعله سعدی پژوهی را پر فروغ تر کرده است.
مدیر مرکز سعدی شناسی بیان کرد: یادروز سعدی بهانه ای برای توجه بیشتر اهل فرهنگ و پژوهشگران به این بخش است که اندیشمندان و پژوهشگران یکی از موضوعات کاریشان سعدی باشد اما انتظار یک روز فرهنگی در سطح کشور و برخی کشورها ستودنی است که این روز مورد توجه قرار داد و در این رهگذر سعدی پژوهشان جدید نیز به عرضه آثار خود پرداختند.
جای خالی فیلم و سریال از زندگی و آثار سعدی
کمالی افزود: سعدی پژوهی برای رسیدن به جایگاه در خور نیازمند عزمی ملی و اعتباری در خور است و نه تنها در بخش پژوهشهای سعدی شناسانه که در معرفی سعدی نیازمند توجه به ابزارهای نوین آفرینش هنری ازجمله فیلم، سریال، نقاشی، خوشنویسی، موسیقی، تئاتر و ... و از همه مهمتر توجه به فرهنگ عمومی از دبستان تا دانشگاه و دیگر عرصه ها هستیم.






منبع این مقاله : دانشنامه فارس
http://www.fars-encyclopedia.com

آدرس این مطلب :

Fars Encyclopedia ©