•  صفحه اصلي  •  دانشنامه  •  گالري  •  كتابخانه  •  وبلاگ  •
منو اصلی
home1.gif صفحه اصلی

contents.gif معرفي
· معرفي موسسه
· آشنايي با مدير موسسه
· وبلاگ مدير
user.gif کاربران
· لیست اعضا
· صفحه شخصی
· ارسال پيغام
· ارسال وبلاگ
docs.gif اخبار
· آرشیو اخبار
· موضوعات خبري
Untitled-2.gif كتابخانه
· معرفي كتاب
· دريافت فايل
encyclopedia.gif دانشنامه فارس
· ديباچه
· عناوين
gallery.gif گالري فارس
· عكس
· خوشنويسي
· نقاشي
favoritos.gif سعدي شناسي
· دفتر اول
· دفتر دوم
· دفتر سوم
· دفتر چهارم
· دفتر پنجم
· دفتر ششم
· دفتر هفتم
· دفتر هشتم
· دفتر نهم
· دفتر دهم
· دفتر يازدهم
· دفتر دوازدهم
· دفتر سيزدهم
· دفتر چهاردهم
· دفتر پانزدهم
· دفتر شانزدهم
· دفتر هفدهم
· دفتر هجدهم
· دفتر نوزدهم
· دفتر بیستم
· دفتر بیست و یکم
· دفتر بیست و دوم
info.gif اطلاعات
· جستجو در سایت
· آمار سایت
· نظرسنجی ها
· بهترینهای سایت
· پرسش و پاسخ
· معرفی به دوستان
· تماس با ما
web_links.gif سايت‌هاي مرتبط
· دانشگاه حافظ
· سعدي‌شناسي
· كوروش كمالي
وضعیت کاربران
در حال حاضر 0 مهمان و 0 کاربر در سایت حضور دارند .

خوش آمدید ، لطفا جهت عضویت در سایت فرم مخصوص عضویت را تکمیل نمائید .

ورود مدير
مديريت سايت
خروج مدير

مدیر دانشنامه فارس در مراسم نکوداشت امین فقیری: ناگزیر از مردمی کردن ادبیات هستیم

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: اگر معتقدیم رسالت راستين ادبيات، برانگيختن مردم به آگاه شدن از خويشتن خويش است ؛ ناگزیر از مردمی کردن ادبیاتیم؛ اين همگان‌پسندي در آثار امین فقیری توامان با تراش‌خوردگي لفظ و زبان و عبارت و فکر و معناست.

مراسم نکوداشت، امین فقیری نویسنده‌ کتاب «دهکده‌ی پرملال»در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.



در این رویداد کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به آثار محبوب فقیری مانند جنگ‌وصلح تولستوی،‌ گوربه‌گور فاکنر، خوشه‌های خشم اشتاین‌بک، تراژدی آمریکا درایزر، اتحادیه ابلهان کندی‌تول، ناتوردشت سالینجر و کافکا در ساحل موراکامی، جای خالی سلوچ دولت‌آبادی، رود راوی ابوتراب خسروی، ارکستر شبانه چوب‌های رضا قاسمی و سنگ صبور چوبک او را نویسنده‌ای خواند که رنج‌ها و ناملایماتی که مردمان روزگارانش را به ستوه می‌آورد، او را به تأمل، تدبر و اندوه فرو می‌برد.

کمالی با اشاره به اینکه داستان‌های فقیری نمودار درد و رنج روستاییانی است که به سبب فقر فرهنگی و ناداری در رنج بودند، افزود: هگل داستان را حماسه بورژوايي و جانشين حماسه عصر قهرماني مي داند و هدف آن را همانند هنر حماسي، باز كردن جهان در تماميت آن می‌خواند.  با این باور در حقيقت داستان و روایات داستانی، نوعی از نثر زندگي است و راویان آن، همانانی هستند که تار و پود و ژرفای زندگی را در امتداد بیکرانه‌هاش، بازشناخته و به سهم خویش ، به تصویر آن می‌نشینند . فقیری با توصیف تنهایی و ملال روحی معلمان روستا و دشواری زندگی دهقانان به داستان‌هایش حال و هوایی شاعرانه و دقتی جامعه‌شناسانه می‌بخشد.

وی داستان‌های امین فقیری را منعکس‌کننده شالوده جامعه خواند و گفت: فقیری گویی که در تمام صحنه‌های داستان حضور دارد و ازآنجاکه با مردمان روزگارانش همدردی می‌کند؛ گونه‌ای مرثیه و مویه را در قلم خویش پدیدار می‌سازد و این‌همه را با بهره‌بردن از اصطلاحات و کنایات و واژگان محلی رنگ‌وبویی خاص می‌بخشد؛ آنچنان که در پهنایی ممتد از واژگان و کلمات و عبارات  در شمار ادبیات اقلیمی این سرزمین خوش می‌نشیند.

مدیر دانشنامه فارس ادامه داد: با باور بدین امر که  رسالت راستين ادبيات ، برانگيختن مردم به آگاه شدن از خويشتن خويش است ؛ ناگزیر از مردمی کردن ادبیاتیم؛ اين همگان‌پسندي اما در آثار امین فقیری توامان با تراش‌خوردگي لفظ و زبان و عبارت و فکر و معناست . بدان‌گونه که پندارهای اصيل، در برترين سطح ، با زبانی دلنشین و خلق تصاویری ملموس و دریافت شدنی بر لوح کاغذین سطور هم‌کیشی پیشه کنند و به عميق‌ترين ريشه‌هاي احساس و انديشه آدمي راه يابند تا مرهمی باشند بر آنچه که در وانفسای عزلت و تلخی، آدمیان را پدیدار می‌شود! 

کمالی در ادامه امین فقیری را ازجمله راویانی خواند که معیارهای ویژه خود را همگام با تکنیک‌هایی رئالیستی که خاص اوست، به جهان داستان ارائه کرده است.

زندگی با آرزوهای مردم

 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با اشاره به تنوع و تعدد شاخصه‌های زبانی و ادبی آثار فقیری، درون‌مایه‌ی مضامین آثار او را فقر و گرسنگی، مناسبات زندگی در شرایط نابه‌سامان اجتماعی، مصائب پایان‌ناپذیر مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده‌ی روستایی و تقابل سنت و تجدد، خواند و افزود: در جهان معنایی‌ فقیری، پدیده‌ها رنگ و لعاب زندگی پیدا می‌کنند، سبز می‌شوند و می‌رویند.

کمالی در پایان با تأکید بر اینکه فقیری با آرزوهای مردمانش زیسته است، افزود: شیراز مدیون امین فقیری است، امینی که دوست‌داشتنی و فروتن است؛ استاد است و از همه مهم‌تر؛ امین است؛ چراکه هم با آثارش فرهنگ، تاریخ و خاطره‌های شیراز را ماندگار ساخته و هم خود بخشی از تاریخ فرهنگی شیراز شده است.

تمرکز فقیری بر شعور و آگاهی بشر

مهدی زمانیان، پژوهشگر و مترجم سخنران دیگر این رویداد بود که از ویژگی داستان‌های فقیری گفت

به باور زمانیان نمودار آثار امین فقیری هم توصیف فقر و فلاکت روستا، انحطاط اخلاقی و فساد اجتماعی ناشی از فقر فرهنگی و جهل و خرافه است و هم روایت عشق و امید، مهر و وفا و تلاش برای عدالت اجتماعی.


به گفته این استاد دانشگاه، امین فقیری در آثارش بر شعور و آگاهی بشری متمرکز است و فردگرایی در جامعه را محصول شکاف عمیق بین انسان و جامعه می‌داند.

منیژه عبداللهی، استاد ادبیات فارسی هم با اشاره به نقش زنان در کتاب دهکده پرملال گفت: فقیری در دهکده پرملال تصویر وهم‌انگیز درباره روستا را وا می‌نهد و از واقعیت روستا می‌گوید.

 عبدالهی در ادامه با اشاره به تعهد امین فقیری در بیان واقعیات روستا، افزود: او در دهکده پر ملال، سه گروه از زنان شامل مادر، همسر و معشوق را روایت می‌کند.


در ادامه سیروس نوذری، شاعر با اشاره به دفتر شعر منتشرنشده فقیری با عنوان «این خون من است»، فقیری را شاعری خاموش خواند که شعر در درون داستان‌هایش جاری است.

 به باور این هایکوسرا، در اشعار کوتاه فقیری، نگاه شاعرانه، تأملات فلسفی، شعرهایی شبیه به هایکو و گاه هایکوهای اجتماعی مشاهده می‌شود.


 در پایان این مراسم، همایون امامی کارگردان فیلم مستند «دهکده پرملال» از وجود نگاه سینمایی در متون توصیفی آثار فقیری سخن گفت و فیلم مستند دهکده پرملال، روایتی از زندگی امین فقیری برای حاضران پخش شد. 




 

 

 

ارسال شده در مورخه : جمعه، 25 آبان، 1397 توسط ramezani

 
ورود
نام کاربری

رمز عبور

پیوندهای مرتبط
· مطالب بیشتر در مورد
· سایر مطالب نوشته شده توسط ramezani


پربازدیدترین مطلب در زمینه :
شب سعدی، پاسداشت دکتر مظاهر مصفا

امتیاز دهی به مطلب
امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

انتخاب ها

 چاپ این مطلب چاپ این مطلب

"مدیر دانشنامه فارس در مراسم نکوداشت امین فقیری: ناگزیر از مردمی کردن ادبیات هستیم" | ورورد به سیستم / عضویت در سایت | 0 نظر شما چیست؟
این سایت در قبال مطالب طرح شده توسط کاربران هیچگونه مسئولیتی ندارد .
مسئولیت مطالب و نظرات ارائه شده بر عهده کاربر ارائه کننده مطلب می باشد .

بازدیدکنندگان غیر عضو حق ارسال نظر و پیشنهاد در مورد مطالب این سایت ندارند .
برای استفاده از سرویسهای مخصوص کاربران عضو فرم عضویت را تکمیل نمائید .

وب سایت دانشنامه فارس
راه اندازی شده در سال ٬۱۳۸۵ کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه دانشنامه فارس می باشد.
طراحی و راه اندازی سایت توسط محمد حسن اشک زری